Hg lok i Helsingborg 90-tal? (Järnväg allmänt)

av Anders.k. @, onsdag, juli 01, 2020, 10:02 (12 dagar sedan) @ Peter A

1988-89 gjorde jag lumpen i Ängelholm. Under ett byte i Åstorp, sannolikt en södagskväll, på väg till Ängelholm såg jag ett Hg-lok (Hg2?) med en lång släpa med kylvagnar som kommer in till Åstorp från Helsingborgshållet.

Spretig tråd kan detta bli.

Det användes Hg2 en väldigt kort period från det att tunneln i Helsingborg var klart fram till att det nya färjelägret var byggt.
Det gamla färjelägret låg ju såpass till att lok fick dra vagnarna norrut i tunneln en lång bit och sedan trycka ner det till gamla Helsingborg F.
Man kom ju på att det var dåligt med diesellok för en sådan manöver, Z68 var ju specialköpt för just detta .
Sedan när det nya färjelägret var klart så stod ju dieselloken i den södra änden , dvs stort sett i tunnelmynningen och då ansågs avgasproblematiken sas naturligt vara löst,.
Sedan så krockade ju en färja rätt snart efter invigning med det nya färjelägret, så manövern med Hg2 blev lite förlängt.
Tågmuppar gick ju riktigt igång ett tag för istället för att köpa Z68 hade SJ en tanke på att rusta upp en gammal Öd maskin som hade batteridrift, loket stod väl redan med några axlar inne på skrotgården så det belv inget med det,.

Den andra Hg2:
För växling i Åstorp och vagnutagning till Bjuv och Billesholm hade Malmö lokstation i många år Hg, fram till 90-talets början , vet inte precis.
Oftast drog det ett godståg Helsingborg- Åstorp på morgonen och sedan pysslade runt Åstorp under dagen och drog sedan ett godståg tillbaks till Helsingborg på kvällen.
Vissa tidtabellsperioder drog det även godståg till/från Hässleholm på natten.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum