Ma 962 i Strömstad (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, onsdag, juli 01, 2020, 14:42 (12 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Till användandet av brunlok till Strömstad in i modern tid kan väl också ha bidragit den dåliga matningen på norra bohusbanan. Rc är ganska "törstiga". Trots förstärkt matning märks fenomenet än idag: med multipel X11 får man hålla ett öga på linjevoltmetern hela tiden.

På sin tid fanns restriktioner för tyristorlok, av både stark- och svagströmsmässiga skäl (spårledningar etc). Berörda sträckor stod i ett SJM, i min samling klass 30, nr 91/86. Utöver berörda kontor tilldelades det all personal i loktjänst (utkom i även A 5-format).
Lysekilsbanan var enda helt förbjudna sträcka medan Strömstadsbanan var tillåten för vagnvikter upp till ~200 ton. Uddevalla-Göteborg var tillåten för "begränsad trafik efter samråd" - vissa riktlinjer gavs.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum