Hg lok i Helsingborg 90-tal? (Järnväg allmänt)
1988-89 gjorde jag lumpen i Ängelholm. Under ett byte i Åstorp, sannolikt en södagskväll, på väg till Ängelholm såg jag ett Hg-lok (Hg2?) med en lång släpa med kylvagnar som kommer in till Åstorp från Helsingborgshållet.
Spretig tråd kan detta bli.Det användes Hg2 en väldigt kort period från det att tunneln i Helsingborg var klart fram till att det nya färjelägret var byggt.
Det gamla färjelägret låg ju såpass till att lok fick dra vagnarna norrut i tunneln en lång bit och sedan trycka ner det till gamla Helsingborg F.
Man kom ju på att det var dåligt med diesellok för en sådan manöver, Z68 var ju specialköpt för just detta .
Sedan när det nya färjelägret var klart så stod ju dieselloken i den södra änden , dvs stort sett i tunnelmynningen och då ansågs avgasproblematiken sas naturligt vara löst,.
Sedan så krockade ju en färja rätt snart efter invigning med det nya färjelägret, så manövern med Hg2 blev lite förlängt.
Tågmuppar gick ju riktigt igång ett tag för istället för att köpa Z68 hade SJ en tanke på att rusta upp en gammal Öd maskin som hade batteridrift, loket stod väl redan med några axlar inne på skrotgården så det belv inget med det,.
När blev det nya färjeläget klart och användes Hg även där innan Z68 kom. På den bilden jag länkade med Hg får jag det till att det står på spår 1 och i södra änden av vagnarna.