Museifordon. C2-tåget och framtiden? (Järnväg allmänt)

av Lars Stegenius, Wednesday, July 01, 2020, 20:37 (1393 dagar sedan) @ Leif B

Vilka spårfordon kommer att ställas ut i det nya Spårvägsmuseet? Bildens motorvagn A1 92, (sommarsläpet på bild?), Mustangen A25 410 och Tunnelvagnen C2 2417 har jag hört skall vara klara för det men vilka flera? F.ö så har TF/SL skrotat sin sista tunnelvagn av typ C4 nr 2548 då den blivit nedklottrad.

//Mr H


2417 ser ju för bedrövlig ut. Den borde lackeras om innan den visas för folk.
Man kan ju bara hoppas att SSS får överta övriga vagnar på något sätt.
I början på 2006 blev hela museitåget kl-ttr-t en natt i HYs uppställningshall. Det var ju tur att inte alla vagnarna blev skrotade efter det, i stället blev vagnarna omlackerade efter ett bra tag men då blev den ursprungliga märkningen inte korrekt återställd.
Jag jobbade på Tågia Säk då så jag minns rätt klart vad som hände.


Håller med om 2417 och skicket. Tror att museitåget blivit klottrat minst en gång där det finns nu eftersom personalen där sa att de hade klottersanerat det. Fö så kan jag inte förstå varför det var så angeläget att skrota 2548 på så lösa grunder. Är det någonting som det finns gott om hos TF så är det väl tomma uppställningsplatser för spårfordon, tänker främst på AGA och Norsborg.

//Mr H


Så länge museitåget inte används och är regelbundet synligt för allmänheten, så ser jag det som en mycket stor risk att det plötsligt skrotas p g a platsbrist, klotter eller något annat skäl. Det enda effektiva skyddet i längden är att tåget uppfattas som en del av Stadens själ och historia bland åtminstone en hygglig del av stadens invånare. Som det är nu är frågan "varför ska skattebetalarna ha kostnader för något som de inte ens vet att det finns och inte bryr sig om?" högst välmotiverad, så snart det dyker upp någon kostnad. Och vi här och på SS forum är en alltför liten del av stadens befolkning för att tas på allvar.
https://mjtag55.wordpress.com/2010/10/16/tunnelbanan-60-ar-utan-veterantaget/
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/roeda-linjen-fyller-50-aar-980901


Jämför med veterantågen på Saltsjöbanan och Roslagsbanan som körs för allmänheten några gånger per år och även för charter vid högtidliga tillfällen, de har en plats i invånarnas bild av traktens själ.
https://www.ssnj.se/saltsjobadsdagarna-2001/
https://www.ssnj.se/
https://www.roslagsbanan.com/


Även om jag gillade C4-vagnarna som var mycket gedignare än både C2 och C6, så tycker jag det är viktigare att C2-tåget kommer igång än att gråta över spilld C4 (och C5, Xoa6 etc).

Det där med C2/C3-tåget höll jag på och rotade med 2006-2007 när jag hade jobbat på Tågia. När tåget var ute och rullade med SSS-S Hjulbord i oktober 2005 var jag ansvarig för tåget från Tågias sida. Jag levde med tåget dagligen i två veckor innan körningen. "Du är ju intresserad av gamla vagnar så det här får du ta hand om".
Det ledde i alla fall till att det bildades en T-banesektion inom SSS-S som nu verkar ha insomnat sedan några år. Det är kanske dags att sparka liv i den igen.
Man kan väl säga att intresset då för tåget på SLs chefsnivå var obefintligt men att folk längre ner i organisationen var positivt inställda. Spårvägsmuseum beklagade men dom hade inga pengar.


Hela tråden: