Ma 962 i Strömstad. Med tyristorer till Strömstad? (Järnväg allmänt)
Det är den säkert den gamla vanliga principen att man tager vad man haver. Ma-loken gick i omlopp ner till Göteborg med godståg norrifrån och på dagarna stod de ändå bara och hängde på Sävenäs lokstation.
Jag tror att det här blev mer vanligt under 80-talet då D-loken började falla för åldersstrecket men Ma fortfarande hade mycket kvar att ge.
Har ju själv tidigare visat ett exmpel från Siljansbanan där Borlänge lokstation tillämpade samma princip.
[color=#630]---[/color]
Till användandet av brunlok till Strömstad in i modern tid kan väl också ha bidragit den dåliga matningen på norra bohusbanan. Rc är ganska "törstiga". Trots förstärkt matning märks fenomenet än idag: med multipel X11 får man hålla ett öga på linjevoltmetern hela tiden.
Intressant!Blir det mindre spänningsfall med Regina? De har väl mycket bättre effektfaktor än X11 men är i gengäld avsevärt tyngre och har högre effekt.
/funderar
Leif
Vill nog påstå att det går bättre med Regina, i det avseendet.