Ryska godsvagnar (Fordon: vagnar)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, July 01, 2020, 22:29 (1392 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Hej Olle!
Det är nog så enkelt som att dina amerikanska kollegor var stolta över att det var boggier med RULLAGER. Lagerboxarna på "three-piece-trucks", oavsett vilka boggityper det än var, var bara instoppade nerifrån i de antingen hopnitade boggierna med plattjärn (SÄLLAN förekommande, och då även "stoppade" underifrån med en rundstång) - eller gjutna ramar, och då hade dom vanligen INTE någon rundstång (eller tvärstag) under lagerboxen. Vid svåra urspårningar ramlade hjulparet då helt sonika ur boggiramen. Boggierna släppte också från vagnskorgen...
Så - i Nordamerika var glidlager och "Hotbox" ( "varmgång" ) det vanliga, tills någon gång på 70-80-talet - vet inte exakt - som rullager från Timken började vinna terräng även på godsvagnar. De var också bara "instoppade" underifrån... Det fanns strömlinjeformade lyxvagnar som hade glidlager ännu i slutet av 30-talet.
Så - i brist på kunskap om övriga världens näst intill totala övergång till rullager långt tidigare, var dom nog i USA VÄLDIGT STOLTA att dom hade vagnar med RULLAGER! Detta oavsett vilka boggityper för godsvagnar det egentligen handlade om. De av plattjärn ihopnitade "Archbar" var förbjudna för trafik mellan olika bolag och stater sedan sent trettiotal, eller nåt sånt - men de kunde lik f-rb-nn-t förses med rullager. Se Ibr!
Berra


Hela tråden: