Öresundsbron 20 år (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Thursday, July 02, 2020, 02:04 (1393 dagar sedan)

Igår var det 20 år sedan Öresundsbron öppnades. Idag den 2 juli är det 20 år sedan första reguljära tåg gick över bron.

Nu tycker väl någon att Öresundsbron hör väl inte hemma i Järnvägshistoriskt forum, men där vill jag säga att det gör den visst det. Det hinner hända mycket på 20 år inom järnvägen. Om någon skulle titta på bilder på de första tågen över bron så skulle nog den personen ändå haja till lite. Det är faktiskt en annan tidsepok mot vad det är idag.

Den allra första tiden gick det inga X2-tåg på Öresundsbron. Detta berodde på att ombyggnaden till X2K ännu inte hade kommit tillräckligt långt ännu. Det var bara enstaka X31K/ET som gick på bron då. De flesta tåg gick på diesel och var antingen danska IC3-tåg eller svenska kustpilar (litt Y2). Några månader senare kom X2-trafiken igång. Men även den får ses som historisk idag. På den tiden hade alla X2-tågen fortfarande originalmålningen på utsidan och originalinredningen kvar. De danska IC3-tågen är samtliga ommålade sedan dess. Även de kvarvarande svenska kustpilarna är ommålade i ny färgsättning sedan dess. Så det har faktiskt hänt en del sedan dess.

Om vi sedan ser vad som hänt i Sverige på järnvägen mer rent allmänt, ja då märker man ännu mer att det faktiskt var en annan tidsepok när Öresundsbron öppnades i jämförelse med idag. Det är många fordonstyper som inte fanns då, men som finns idag. Men det är också många fordonstyper som fanns kvar på den tiden som inte längre finns kvar idag.

Och bron i sig själv får väl ses som i sig själv ett intressant inslag i svensk järnvägshistoria. Genom bron blev det helt andra förutsättningar för internationell trafik. Den ändrade också strukturen på både svensk och dansk järnväg.

Bron har fungerat bra under dessa 20 år. Så den lär nog vara riktigt bra i många år till.

En intressant sak idag: Förr när bron byggdes var det flera som ville stoppa bron. Idag ses faktiskt bron som självklar. Jag har träffat på yngre som inte upplevt tiden före bron, som undrat hur regionen alls kunnat klara sig utan bron. När jag då berättar om bland annat tågfärjor, de dåvarande bilfärjorna, flygbåtarna och annat som användes före bron så märker man att flera idag inte begriper att det faktiskt kunde fungera. Idag finns det flera som säger att det fungerade nödtorftigt på den tiden, men skulle aldrig kunna fungera idag.

Ja 20 år är i alla fall en ganska värdig ålder nu för bron. Och vi har haft mycket nytta av den under dessa år.

Öresundsbron får ses som en symbol för hela Öresund idag.

Detta är Sveriges allra största järnvägsbro. Jag vill nog påstå att det idag är Sveriges allra mest kända järnvägsbro också. Det var länge sedan som Årstabron var Sveriges paradbro. Den rollen har Öresundsbron tagit över sedan länge. Och bland folk är idag Öresundsbron betydligt mer känd än Årstabron. Sedan har det för några år sedan gått en TV-serie som gjort Öresundsbron ännu mer känd ute i världen :-)


Hela tråden: