Lite ÅW citat (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Thursday, July 02, 2020, 12:56 (1388 dagar sedan) @ Anders.k.

Bläddrat igenom lite gamla nummer av ÅW för att friska upp minnet, inga precisa citat utan omskrivningar av mig:

Signaturen BGn skriver:
Att Ue/Uf har provats i växlingen men dom orkade inte dra upp vagnarna ifrån C då det är rätt brant stigning norrut, därmed har Hg2 satts in som fanns klara uppgiften bättre.
655,662 och 678 disponeras för trafiken.

Fortsätter med signaturen UD som beskriver växlingen några nummer senare:
Z66 drar vagnar iland från färjan och trycker ner vagnarna till Hg2 loket som står mot stoppbok i gamla F station.
Z66 kör iväg och Hg backar vagnarna (i en hiskelig fart) upp tåget till gamla personbangården och reverserar sedan ner i tunneln där tillkoppling i ordinarie tåg sker.
Skriver också att loken 655, 662, 664 och 678 disponeras för trafiken.

Signaturen Hbn kommer med ytterligare en beskrivning av hur växlingen går till :
Tåg 392 ankommer med färja till F , och där skjuter Z66 616 Hg2 678 framför sig ombord på färjan och kopplar vagnar , drar iland och där kopplas Z66 av och Hg2 fortsätter så då dras tåget iväg och backas ner i tunneln.
Tvärtom mot ovannämda beskrivning.

Signaturen Bgn och GNI skriver i Januari 92 att Hg2 loken är avställda , alla fyra.

Signaturen MLG skriver att alla fyra loken i Maj 92 är sålda till Gotthard Återvining i Göteborg för skrotning.
Så alla fyra skrotas antagligen i Maj/Juni 92.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: