När uppstod begreppet Spårledning? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, February 11, 2009, 19:57 (5551 dagar sedan) @ mamma Ulla

Dock är ju själva ordet rätt märkligt, och alldeles uppenbart en felöversättning. Track Circuit på engelska, där någon har översatt circuit=ledning.

Alternativt har man översatt tyska Gleisstromkreis lite egendomligt. Men troligen påverkan från engelska, eftersom termen tycks ha börjat användas i Sverige under 1920-talet, efter att de svenska signalingenjörerna börjat rikta sina blickar mot USA och England istället för som tidigare mot Tyskland.

Min undran är när ordet "spårledning" kan ha börjat användas i Sverige. Alltså när den här felöversättningen kan ha uppstått. En ungefärlig gissning måste väl vara 10-talet eller tidigt 20-tal?

Första användningen av spårledningar i Sverige lär ha varit vid Tomteboda Övre och Älvsjö, ca 1918. I arkivhandlingar om Tomteboda talas det mest om "isolerad spårsträcka", ibland bara "spårsträcka", alternativt "spårisolering" eller "isolerad skensträcka". Terminologin var i flera avseenden avvikande från nuvarande; reläer benämns t ex ofta "magnetströmställare" och "transparent spårsystem" avsåg antagligen illuminerad spårplan (som dock inte blev installerad vid Tomteboda, utan spårledningarna indikerades med färgskivor på "hjälpmagnetströmställare" ovanpå ställverksapparaten.

Jag tittade lite i några årsberättelser för SJ banavdelning, och termen spårledning tycks förekomma första gången när man i redogörelsen för 1925 beskriver ny anläggning i Flen och ombyggd anläggning i Tumba. I beskrivningen av ny anläggning i Malmö C samma år förekommer något enstaka onmämnade av "spårledning", i övrigt talas om "isolerad spårsträcka" eller "spårsektion". Och i berättelsen för 1926 hittar jag vid en snabb koll inget om spårledningar, däremot omnämns "isolerade spårsträckor" när man beskriver nya eller ombyggda anläggningar vid Hässleholm, Järna och Huddinge. Säkert kan "spårledning" ha använts före 1925 både i BA berättelse och i andra sammanhang, men kanske slog termen igenom på allvar först i mitten av 1920-talet


I gamla signalanläggningar (20-30-tal) kan man ibland se att spårledningarna är betecknade med "I" och nummer, istället för "S". Det lär ha betytt "Isolerspår".

Ja, och Roslagsbanan använde länge detta beteckningssätt. Isolerspåren betecknades J + nummer, antagligen för att I som i Isolerspår kunde förväxlas med siffran 1. Några exempel från Ebrsi arkivhandlingar hos Sveriges Järnvägsmuseum:

Spår- och kabelplan för del av Stockholm Ö http://www.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/Ebrsi1901-001II.jpg

Del av förreglingstabell, tysk stil http://www.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/Ebrsi1901-002I.jpg brittisk stil: http://www.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/Ebrsi1901-003.jpg

Mer om Stockholm Ö: http://www.ekeving.se/b/rb/ost/index.html


Hela tråden: