Järnvägsolyckor (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Thursday, July 02, 2020, 18:37 (1366 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Mycket har skrivets om järnvägsolyckor. Ofta om olycksförloppet och olycksorsaken.

Men hur lång tid tog det innan trafiken flöt på som vanligt igen.

I många fall fick väl passagerarna promenera förbi olycksplatsen från ett tåg till ett annat.

Det finns många olycksrapporter som ådagalägger hur kort tid som behövdes innan en olycksplats ånyo kunde passeras med tåg, samt hur röjnings- och bärgningsarbetet tillgick, vilka resurser som brukades, varifrån dessa kom, vilka (ofta fåtaliga) civila resurser som togs i anspråk, hur arbetsledningen på olycksplatsen skedde osv.

"Nordpilens" våldsamma urspårning i Alby på norra stambanan i Hälsingland eller Ångermanland på 50- eller 60-talet är tex en detaljerad läsning i detta avseende.

Även återställandet efter olyckan i Lenninge (?) i Hälsingland på 1910- eller 20-talet har beskrivits i en liknande rapport, där först en nattlig larmkedja med telefon och cykelbud organiserades i samhället (Bollnäs, tror jag) samtidigt som närvarande trafik- och maskinpersonal av natt-tjänstgörande lägre befäl beordrades att framväxla hjälptåg, lasta pallningsvirke, klargöra och koppla in personvagnar i hjälptåget för personal-trpt mm.

Inom en (?) timme från influtet larm avgick hjälptåget till olycksplatsen. Första ordinarie tåg förbi var inom ett dygn (tror jag).

Båda olyckorna har (flera gånger) avhandlats i detta forum. Leta där!


Hela tråden: