Museifordon. C2-tåget och framtiden? (Järnväg allmänt)

av Lars Stegenius, Thursday, July 02, 2020, 19:01 (1392 dagar sedan) @ Mr H

Håller helt med dig Leif! Veterantåget måste sättas i ett större sammanhang för att ha en chans att överleva på sikt. Få en funktion helt enkelt. Löjligt nog kostar tåget TF en ganska så bra slant. Här kan man verkligen tala om att "leka affär" och använda sig av "låtsaspengar" men TF får betala en årlig slant till Fastighetsdelen för tågets uppställning i hallen. Spelar ingen roll hur många lediga spår man har eller att man faktiskt inte har någon kostnad då man direktavskriver. En rejäl slant för tåget finns redovisad i räkenskaperna!

Nej ingen ide att gråta över en skrotad C4 men en förklaring har man banne mig rätt att få om inte annat för att påvisa för de ansvariga att vi faktiskt ser dem! C5 kan det ju förstås finnas ett hopp om ungefär lika möjligt som den återstående C4an idag. Kanske bäst att låta de vara där de är (men bra om C5an kommer under tak)tills man gett museitåget den funktion som både jag och Leif B efterlyser nu. Men man får tassa försiktigt här så att man inte väcker negativa tankar om tågets framtid så resultatet blir tvärtom. Man måste ha rejält "på fötter" i någon slags komplett "affärside".

//Mr H

Du har i princip de tankar jag hade 2006-2007, att göra tåget tillgängligt och synligt. Att göra det möjligt att abonnera det och att köra med det i trafik vid lämpliga tillfällen. Men det fanns inget intresse någonstans. Tåget tillhör ju Spårvägsmuseum men där hade man inga tankar och planer.
Jag försökte också den politiska vägen genom en person med politiska kontakter. Men gamla tunneltåg vinner man inga väljare med så det var noll intresse.
Ett problem är ju också att kunna köra på Tub1. 2005 ”lånade” jag de enda gröna C13H med ATP, 1204 och 1218, för provkörningen och transporterna HY - NA och åter. Dom vagnarna är ju i sig museala och borde också sparas, inte minst som följevagnar för C2/C3-tåget. Jag kunde ha fått dispens att köra tåget på Tub1 med dubbelbemanning och sth 30 men det var lite en kul grej att kunna köra ett grönt 6-vagnarståg så som det en gång i tiden kunde se ut i trafiken.
Enligt en C2-kunnig fordonsingenjör jag talade med skulle det vara tekniskt fullt möjligt att utrusta C2 2182 och 2208 med ATP men det skulle bli ett dyrt specialbygge.

//Lars S


Hela tråden: