X5 221 till JVM? (Järnvägsmuseet informerar)

av Granis, Friday, July 03, 2020, 14:41 (1390 dagar sedan) @ HP

Mycket bra tänkt och resonerat. Helt klart en bevarandevärd och underrepresenterad fordonstyp som dessutom skulle göra sig fint som ”utfärdståg”. Men visst kommer det att fordras resurser, såväl att ”bara” (fortsätta) bevara som -framförallt- att renovera och få i trafik. Men rätt steg är tagna nu.

Synd att BJs inte kunde bevara en ”förebild”; ”GDG-Expressen”, d v s senare SJ litt Xoa8. Men dom är ju rätt lika (?), och man måste förstå att ”gammeltågsrörelsen” under sin uppbyggnad var förvisso dynamisk men ändå fokuserad på vad man bedömde som gammalt -och lättskött, typ- d v s små tanklok och tvåaxliga lanterninvagnar.

Andra fordon kunde man, framförallt på museibanorna, använda som ”praktiska tjänstefordon”, men 40/ 50-talen låg ju då så pass nära att man helt enkelt inte tänkte på fordonen från den epoken som ”gamla” -dom gick ju i många fall fortfarande i kommersiell trafik på 60/ 70-talen. Och så var de alltså stora och eldrivna, vilket inte var så vettigt på museibanorna. Framförallt inte det sistnämnda då. Men nu finns chansen att ”göra om och göra rätt”


/ L G :-)


Hela tråden: