Hg lok i Helsingborg 90-tal? (Järnväg allmänt)

av Peter Flink, Friday, July 03, 2020, 22:33 (1391 dagar sedan) @ Mr H

Tågmuppar gick ju riktigt igång ett tag för istället för att köpa Z68 hade SJ en tanke på att rusta upp en gammal Öd maskin som hade batteridrift, loket stod väl redan med några axlar inne på skrotgården så det belv inget med det,.


Man hann till och med påbörja renoveringen och ombyggnaden av den enda Öd som SJ hade kvar på den tiden, men man kom inte längre än att CV Örebro hann plocka isär loket i molekyler, innan man insåg att det skulle bli för dyrt, samt att Z68 hade tillräckligt rena avgaser för den tilltänkta växlingsuppgiften.

SJ hade även för att säkerställa reserv till Öd:n hunnit förhandla med MBV om att kunna få nyttja Öd 450 vid planenliga större bortavarande av deras egna Öd.

När arbetet med att rusta upp Öd:n i Örebro avbröts, så fick MBV överta hela det loket komplett, bortsett från boggiramar, korg & strömavtagare, som redan hade hunnits skrotas.


Det beskrivna Öd-loket användes av bandistriktet Södertälje främst för elarbeten i distriktets tunnlar där man inte ville använda diesel. Tanken med Öd i Helsingborg var främst för att vid elavbrott slippa köra diesel i tunneln som hjälplok. Det fanns inte så mycket annat än Öd att välja på i den tiden som kunde svara upp till det. Några tankar om färjeväxling med Öd har jag inte hört talas om men det kanske diskuterades. SJ köpte även tillbaka ett annat Öd från en skrothandlare (något som aldrig tidigare hänt att SJ köpte tillbaka skrotlok) för att ge reservdelar till det Öd som skulle rustas. Rustningen avbröts och loket blev stående en tid hos CV Örebro. Saknaden efter loket var stor hos bandistrikt Södertälje som nu hade inte bara de tidigare tunnlarna att ta hand om utan även de nya på Grödingebanan och saknade sitt Öd.

//Mr H

Någon gång sent 80 eller tidigt 90-tal så fick jag en Öd i transport Hagalund Södertälje med lokalgodståget som vi sen växlade med och körde till Nykvarn mm (T44). Öd'n var den maskin som hade använts till att dra in och ut X16/17 och X9 i gamla vagnhallen, den skulle till elavdelningen i Södertälje. Jag skulle ner till Tomteboda via Karlberg för att hämta vagnarna och kunde ju inte backa utan signalgivare så jag provade att köra från Öd'n och det fungerade på batteri, samma vid undanväxlingen i Södertälje Södra där jag på batteri körde bort loket till elavdelningen.


Hela tråden: