En DB kylvagn. I Falun? (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Saturday, July 04, 2020, 20:41 (1386 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

[image]

Bilden finns bland Karl Axel Erikssons efterlämnade bilder. Misstänker att bilden är från Falun enär jag har svårt att tänka mig att skorstenen är tysk.
Någon som sett bilden tidigare?

Det borde alltså vara en ASJ-tillverkad vagn som exporteras till Tyskland. ASJ kan mycket väl ha velat ta ett leveransfoto av vagnen innan den skickades till sitt hemland.

Att vagnen är tänkt att rulla i Storbritannien syns då givetvis tack vare slagen för vakuumbroms. Sedan ser man på märkningen med ankaret på sidan också. Märkningen med ankaret var ett krav från britternas sida. På detta sätt skulle de själva se om vagnen gick att köra på tågfärja eller inte.

Nej. Det finns två märkningar av intresse på den här vagnen.

RIV (Regolamento Internazionale dei Veicoli) innebär att vagnen möter europeiska krav för interoperabilitet, dvs vagnen har en standard koppling, standard buffertar, luftbroms och (ibland) vakuumbroms eller vakuumbromsledning. RIV vagnar har en lastprofil som passar alla europeiska järnvägar med 1435mm spårvidd med undantag för Storbritannien. Första utgåvan av RIV kom 1922.

Ankarmärket används för att visa att vagnen ryms inom den brittiska lastprofilen och att vagnen är godkänd för användning på tågfärjor. Sådana vagnar ska ha minst fyra fästpunkter i underredet för kedjor på själva tågfärjan. Notera att icke-RIV standard vagnar kan ha ankarmärket på sidan.


Hela tråden: