X5 221 till JVM? (Järnvägsmuseet informerar)

av Björn Arvidsson, Sunday, July 05, 2020, 14:01 (1384 dagar sedan) @ Wk

Nu har jag varit med länge nog för att minnas en del äldre synpunkter med hänsyn till bevarande.
I begynnelsen var utgångspunkten att bevara representativa fordon från respektive epok. Frågan är så - kan X5 betraktas som representativ? Om vi ser till SJ och vad som framkom under 1940-talet har vi i princip ellok F, Mg, de stora H-typerna och eventuellt ånglok E10.

Med hänsyn till X5 måste det nog betraktas lite grann som ett experiment, som man först långt senare gick vidare med. Därför är min grundinställning:

a) Undersök hur mycket arbete/kostnader som erfordras för att stoppa fortsatt förfall, och i princip kunna ställa undan det i 5-20 år utan att det är i avsevärt sämre skick till den tiden.
Är redan denna kostnad 'för hög', kan man nog lika gärna ge upp ganska omgående.
b) Därefter - vad skall till för att få ett respektabelt statiskt utställningsföremål - d.v.s. utvändigt och invändigt ok, men all icke-nödvändig elektrisk och mekanisk utrustning i icke-renoverat skick.
c) Körbart? Tja, ett glänsande gul-orange Xoa5 skulle nog vara en syn att se, men vi måste komma ihåg, att de sista X5 i trafik stort sett kördes i botten innan de avställdes - det finns rikliga rapporter om den sista tiden i gamla nummer av 'Ånghwisslan'.
X5 borde dock vara uppbyggd av det vi idag kallar taditionell teknik, som i varje fall i teorin borde kunna avkodas och om nödvändigt replikeras - om kompetenserna därför fortsatt existerar? Men det blir sannolikt en mycket dyr renovering... ingenting är omöjigt om bara viljan och pengarna finns (crowdfunding, etc)...
Men i varje fall jag skulle nog personligen hellre lämna bidrag till en crowdfunding för att återställa/nytillverka delar till att göra A 1001 körbar igen.

Vad ska anses vara representativt då? Det är tackvare det synsättet som det finns väldigt få boggievagnar med träkorg bevarade. Efter som man ansåg att en BCo7 representerade vagnar från den tiden, det är även många andra fordon som inte blivit bevarade tack .vare det synsättet.
Visst är X5 representativt även om det ibte vart byggt så många. Men det var SJs första expresståg.


Hela tråden: