X5 221 till JVM? Kan vi bevara allt? Xoa5 eller A-lok? (Järnvägsmuseet informerar)

av Niklas Bygdestam, Sunday, July 05, 2020, 18:14 (1363 dagar sedan) @ Leif B

Kan X1 även representera hela X10-familjen? Eller kan en X10-variant även representera X1?


Nej, X1 kan nog inte sägas även representera X10-14. Det är för olika generationer, även om likheter helt klart finns.

Däremot är det frågan om hur man gör vid bevarandet av X10-14. Drömmen för många här är givetvis att det skulle ha bevarats varje sort, dvs X10, X11, X12 och X14. X13 levererades aldrig. Och vissa vill nog dessutom att "deras version" av dessa också sparas. Så folk från Stockholm vill nog bevara dessa i SL-version, medan skåningar vill bevara dessa i skånskt Pågatågsutförande osv. Och att bevara allt det där får ses som så gott som omöjligt. Här får man mest vara glad om man sparar på X10-14 i alla fall, vilket jag hoppas man gör en dag.

Ska de sparas i de olika länsfärger de haft så är det en fråga som får tas upp mer lokalt. Jag kan tänka mig att SL, Spårvägsmuseum eller andra parter i SL-området kan vara angelägna om att ta hand om en X10 i SL-lack. Och det är inte omöjligt att detta också sker. Om någon i Skåne vill ställa ut en X11 i skånsk lila färg och har en plats för detta någonstans så kan nog även det ordnas. Men som sagt var, ska det bli på det viset för de höra av sig lokalt, och där tror jag intresset kan vara väldigt ojämnt. Så jag tror t ex att X10 som bevaras i original UL-design för Upptåget är att glömma dessvärre, även om jag som bor i Uppsala hade tyckt att det hade varit väldigt roligt.

Men som sagt var, jag tror vi måste vara realistiska här. Ett eller två tågsätt av typen X10-14 tror jag man bör sikta in sig på. Men ska det bli mer, ja då får det bli efter lokala initiativ.


Hela tråden: