Anderbergs economiser - SÖJ (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Wednesday, February 11, 2009, 21:50 (5543 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Var detta som provades på E 1088 och en trace Cd-lok (526, 557, 623, 672, 743 & 745 angavs som utrustade med 'Anderbergs matarvattenförvärmare' i olika omgångar 1918 och framåt)?
Spontant kan ju tyckas att skorstenen inte är rätt plats för en överhettare. Om ma vill få upp en ångtemperatur på sisådär 400 grader känns skorsten som för sval (alternativ försvinner mycket värme till kråkorna om man inte har den!). Förvärmare känns mer naturligt att placera där.
Det fanns en annan variant på rökskåpsöverhettere: system Baldwin, tror jag. Den satt djupare in i rökskåpet och borde fungerat bättre. Den förekom nog mest i USA.
Om man jämför med stationära vattenrörspannor har jag för mig att ångbildningsrören är närmast fyren, sedan överhettarrören högre upp och högst upp matarvattenförvärmarrören. Det känns mer logiskt.


Hela tråden: