Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919 (Järnväg allmänt)

av Carl-Johan, Monday, July 06, 2020, 17:20 (1389 dagar sedan) @ BD

ROCOs modell föreställer ett amerikanskt krigslok från andra världskriget typ S160.

Sammanlagt sändes över 3 500 amerikanska ånglok till krigsskådeplatser i Europa, Afrika och Asien under andra världskriget. Av de som kom till Europa hamnade de flesta först i Storbritannien. Eftersom de inte omedelbart kunde skeppas över till Kontinenten ställdes hundratals lok upp på bangårdar i Wales. Några användes i avvaktan på att skeppas över till Frankrike tillfälligt för trafik i Storbritannien.

På detta sätt överfördes 2 120 nybyggda godstågsånglok av US Army typ S160 från USA. Loken var tämligen konventionella två-cylindriga ånglok med axelföljden 1´D.

Utöver godstågsloken fördes 382 treaxliga växellok med beteckningen S100, några små diesellok och tusentals godsvagnar över från USA.

Efter kriget när uppdraget var slutfört överfördes loken till olika av kriget hårt drabbade länders järnvägsförvaltningar. 575 hamnade i Polen, 80 i Tjeckoslovakien, 484 i Ungern, 244 i Italien, 65 i Jugoslavien, 60 i Grekland, 50 i Turkiet och 30 i Österrike. Många lok tjänstgjorde långt in på 1960-talet. Några få har bevarats. Även de små S100 loken spreds efter kriget över Europa och Mellersta Östern.

Anmärkningsvärt är att inga amerikanska krigslok blev kvar i Belgien eller Frankrike. Både de belgiska (SNCB) och franska (SNCF) järnvägsförvaltningarna mottog omedelbart efter kriget ett stort antal lokomotiv som byggdes i USA och Kanada. Det var betydligt mer avancerade lok än S160. Till SNCB kom tre undra 1´D lok (SNCB Class 29). SNCF mottog över 1 300 1´D 1´ (SNCF 141 R).

Även i Storbritannien byggdes krigslok för den europeiska kontinenten. Två hamnade långt efter kriget hos SJ - litt G11.


Hela tråden: