Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919 (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Monday, July 06, 2020, 18:40 (1380 dagar sedan) @ BD

Det ÄR ett Pershing-lok! Dom byggdes ju särskilt för användning i Europa, och levererades i ca två tusen exemplar till Frankrike. Dessutom i några hundratal till både Polen och Rumänien. Alla av Baldwin i Philadelphia, Pennsylvania USA (med några undantag, se nedan).

För Frankrike, eller till några okända mottagare, levererades 2096 lok mellan 2017 och 2019, alla av Baldwin. Det 2097. loket t.o.m. det 2246. levererades till Polen 1919-1920. De 2247 till 2296.e loken levererades till Rumänien 1920; därav var loken 2272 till 2296 levererade av MLW i Kanada (Montreal Locomotive Works - som inte hade någon som helst connection med Baldwin - däremot med konkurrenten ALCO), med ett moderniserat utförande (förhöjd hytt, exempelvis). Loken 2297 till 2321 levererades till Polen 1922 av Baldwin i ursprungligt utförande.

Ett stort antal av de polska loken införlivades i Tyska Riksbanorna under andra värdskriget. Men inte några franska eller rumänska lok.

Källa är lokhistorikern "Pjotr" (vars efternamn jag inte kommer ihåg just nu) i Lublin, Polen.
Jag har laddat ner hans tillverkningsnummer och lokdata. Det är omfattande. Sen tar jag inte ansvar för hur korrekt det är..

Not: ovanstående "loknummer" är inga riktiga "loknummer", utan helt enkelt bara en "räkning" över byggda lok!

edit: "loknummer" för MLW

Berra


Hela tråden: