Jippo i Linköping 1987 (Järnväg allmänt)

av Bengt H, Monday, July 06, 2020, 19:34 (1387 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jo, det tillfället minns jag mycket väl. Som andra redan har påpekat firade Linköping något jubileum och SJ:s bidrag till firandet var att anordna ett "Tågets dag" med lokkörning, visning av gammalt och nytt material och allt annat som hörde till konceptet. Morrgans järnvägsskola bjöd in åttondeklassare på torsdagen och fredagen (jag vill minnas att vi var där i två dagar) och på helgen var det alltså jippo för allmänheten.

En speciell attraktion för detta tågets dag var att vi visade hur ett lokaltåg skulle kunna fungera genom att köra tur och retur Linghem. På och avstigning var tyvärr inte möjlig i Linghem då men vi kunde vid vändningen där konstatera att det tog 5 minuter dit från Linköping att jämföra med bussens 25 (exakta minuttalen minns jag inte så här efteråt, men det var i det häradet i varje fall) något som vi tydligt påpekade i tågets högtalare. Resorna blev mycket populära och stort uppslagen i måndagens lokaltidning. Rubriken var något i stil med "Med tåg kan man komma till Linghem på fem minuter"

Detta föranledde att jag på måndagen blev uppringd av distriktschefen för att få en rejäl utskällning - något liknande har jag aldrig råkat ut för varken förr eller senare i mitt långa arbetsliv. "Vi ska inte ha några j-a lokaltåg igen, vi har ju för h-e blivit av med skiten". Jag var övertygad om att jag då nått min sista arbetsdag på SJ. Varför just jag fick vara måltavla för denna persons behov av att avreagera sig efter chocken när han slagit upp tidningen, har jag ingen aning om. Det var ju inte direkt fråga om någon gerillaverksamhet. Kanske ledningen i Linköping hänvisade till mig eller kanske jag hade en framträdande plats i artikeln?

Nåväl det blev inget mer av med den saken och ganska snart ändrades SJ:s inställning till de där j-a lokaltågen. Och hur det sedan blev med sådana i Östergötland vet vi väl alla idag.


Hela tråden: