SLs museitåg - lite bilder (Järnväg allmänt)

av Lars Stegenius, Monday, July 06, 2020, 21:34 (1389 dagar sedan)

SLs museitunneltåg har ju varit på tapeten i en tidigare tråd och det är säkerligen mer än en läsare som undrar vad vi pratar om . Så här är några bilder från lördagen 26/11 2005 då Svenska Spårvägssällskapets Stockholmsavdelningen disponerade tåget för sitt årligen återkommande Hjulbord. Körningen skulle ske på Tub2 (Röda linjen) med start på Liljeholmens station. Där finns möjlighet att stå ett tag utan att stå i vägen. Där finns också in- och utfarten till Nybodadepån (NA).
Fotografens namn finns på varje bild tillsammans med en kommentarstext.

[image]

Vi börjar dagen i Hammarbydepån (HY). Vi har just kört ut från spår 4 i den numer rivna uppställningshallen och stängt portarna bakom oss. Tågsammansättningen är C13H 1218/C2 2208/C3 2367/C2 2415/C2 2182/C13H 1204. C13H-vagnarna är med för att dom klarar bägge signalsystemen, vi kan köra utan restriktioner, dom ingår inte i museitåget. Vi är på väg fram till signal 421 för att där kontakta TLC1 (Trafikledningscentralen för Gröna linjen, Tub1) och begära tågväg. Vårt mål är NA där tåget ska möbleras och furneras och C13H-vagnarna kopplas bort, dom behövs inte på Tub2.

[image]
[image]
[image]

Det är verkligen ett snyggt tåg. Reklamen i varje vagn är från året då vagnen levererades och vagnarnas märkning stämmer också med leveransåret (det har man tyvärr senare förstört vid en omlackering efter en kluddattack). En del påstår att renovering av tåget är den största av renoveringar av museala spårfordon – man renoverade inte ett fordon, man renoverade fyra samtidigt.

[image]

Dagen är slut. Tåget står på spår 12 i NA och arrangörerna håller på att tömma tåget på bord och sopor. 1218 har backats in och väntar på att tåget ska bli tomt. I tågets andra ände väntar 1204 på att kunna koppla till. Om en stund ska vi via Hötorget köra ”hem” till HY.


Hela tråden: