Boken Industribanor i Värmland- Kompletteringar - Del 1 (Järnväg allmänt)

av Staffan Myrenberg, Monday, July 06, 2020, 22:48 (1384 dagar sedan) @ Littera JS

Jag är djupt imponerad av boken. Torvströfabriken i Skrufstad finns med också! Uppgifter om fabriken är svåra att få fram. Av bolagsprotokollen som har dykt upp framgår att det fanns 600 m räls från början 1907 och att ytterligare 300 meter köptes 1908. 1916 fanns det två vändskivor ute på mossen men det borde också ha funnits en växel som köptes 1908. Det fanns 3 tippvagnar för torven och det var då 1000 meter räls. Ångmaskinen, Johanna, var av Munktells fabrikat och köpt 1906 för 4 065:50. Någon kan säkert räkna ut storleken på lokomobilen som var försedd med hjul. Det fanns en sågbänk av Hällaryds fabrikat också. År 1934 lånade man ut lite räls och tippvagnar till vägbygget, AK-arbete, mellan Skrufstad och Trandalen (Långsjön). Enligt uppgift skrotades lokomobilen av Karl Kärrberg 1945 då driften lades ner till slut. Räls och vagnar och diverse maskiner flyttad Karl Kärrberg till mossen Nohlby, Bäckebron (sid 67 i boken). Karl Kärrberg kom från Skrufstad. Torvbanan i Skrufstad hade ett spår öst-väst med två vändskivor på. Fabriken låg i väster, vid Näsmyrens gård. Från vändskivorna gick två parallella spår mot söder från huvudspåret. Vagnarna drogs upp med en vajer till fabriken från mossen. På mossen sköts vagnarna för hand. Längs de södergående spåren fanns det 16 torvlador. Jag har inte fått fram något foto från anläggningen. Aktiebrev från fabriken finns kvar dels i bygden men också i handeln. En förening tog över fabriken 1923 då aktiebolaget gick i konkurs.
Källor:Bolagets protokollsbok 1906 till 1923
Kontrollbalansräkning 20 april 1923
Kungliga Patent och registreringsverket 1923, besked om konkurs
Styrelseprotokoll 1906 till 1923
Aktieboken för bolaget


Hela tråden: