Ur A Erikssons annotationsbok - Säkerhetskontroll personal. (Järnvägspersonal)

av S-O Johansson, Tuesday, July 07, 2020, 12:19 (1388 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Jag kan tänka mig att en förklaring kan vara att man ville göra en säkerhetskontroll av nya anställda innan de fick jobba på/vid militära tåg. Man = SJ, ville nog inte ha bekymmer med "bolsjeviker" och liknande, Jag utgår från att liknande koll hade gjorts innan man fick följa med på växling till Bleviksberget där det fanns så mycket ammunition.

Den borde inte tagit så lång tid. Min far började vid SJ 1937. 1940 var han extra ordinarie stationskarl och blev på hösten skickad till Kälvattnet mellan Långsele-Mellansel för att tjänstgöra som tågklarerare. Bristen på personal gjorde nog att man inte hann göra så noga kontroller. Jämför med spionen Enbom som jobbade på SJ i Boden. Han gick ju under radaren även om mycket av vad han sa var fabulerat. Vad man senare tror.
Norrbotten var ju ett "Kommunistfäste" då så det var nog en hel del personal som kanske inte skulle platsat.
Någon gång borde tågen 10223-10224 dykt upp.


Hela tråden: