Sista ångloksdragna perontåget Borlänge - Mora? (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Wednesday, July 08, 2020, 23:12 (1359 dagar sedan) @ Hans Broman

Andra kan nog detta bättre, men såvitt jag känner till flyttades vid tidtabellsskiftet i maj 1962 de 5 T41-loken från Boråsdistriktet till Falun-Borlänge i samband med elektrifieringen Borås-Alvesta. De ersatte då till större delen ångloken på sträckan Borlänge-Rättvik-Mora så den ordinarie ångdriften i varje fall i persontåg bör ha avslutats då.
Christer Torgersson, Malmö


Stora delar av mina uppväxtsomrar 1949-66 tillbringade jag i Djurmo, på syn- och hörhåll från Siljansbanan. Jag kan jag bara bekräfta Christers uppgifter. Sommaren 1962 bör jag ha kommit upp till Dalarna i mitten av juni eller till midsommar. Då varken såg eller hörde jag några ånglok inte ens i godståg. Alla persontåg drogs då av T41, och godståg av T43. Men hur det var med godstågen Falun - Grycksbo - Rättvik - Mora har jag inga vittnesbörd om.

I boken SJK 20 , de sista ångloken finns många bilder från det området. Sista bilder med ånglok i persontåg är från Mars-Maj 1962.
Sedan finns bild på sovvagnståg Borlänge-Vansbro med B-lok 1974.
Så ett antal bilder med ånglok (bl.a R) i godstågen Falun-Rättvik-Mora fram till våren 1965.
Så vi kan väl anta att den planerade ångdriften för persontåg på Borlänge-Mora försvann vid kanske tidtabellskiftet till sommaren 62. Men hade man tillgång till ånglok så är det väl inte helt omöjligt att något sådant använts vid t.ex lokskada fram till att ångdriften avvecklades helt.


Hela tråden: