Sista ångloksdragna perontåget Borlänge - Mora? (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, July 09, 2020, 11:05 (1381 dagar sedan) @ Rolf Sten

Någon som har information om när sista ångloksdragna persontåget gick på sträckan Borlänge - Mora?

Hämtat från Karl Axel Erikssons efterlämnade papper.

För att visa hur stor lokstationen var i slutet på drifttiden, eller i juni 1961, ges en bild av vilka
lok som var stationerade i Falun vid den tiden:

Bk 730+731+732+733+735+740+741+742+743+744+745+746+747+748+749+750
Dg 136+236
Da 807+820+940
Hb 518
Ub 497+648+705+706+707+
T2 57+58

A3 1509+1510
A5 1545
A6 1546+1687+1689+1694+1790
E10 1745
E2 1240+1145+ 935
B 1282+1281+1283+1314+1324+1430+1695+1696+1697
E4 1828+1831+
E11 1849+1850
R 975+977
So17 25711 (i kolgården)
G8 1837+1839+1840+1842
G10 1845
S7 1881
Z 10+24
Z43 132+338+457+458+459
Z63 333+384+385+386+

Rälsbussar/släp
UAFo7 1985
UAFo6 1986
Ufo6 1962+1965+1970+2016+2017+2018+2020

Följande lok stod i reserv:
A6 1785+1794+1798
B 1424
J 1394

Tågrapporter 29/6 –61:

E11 1849 i tåg 4232-4931 – R 975 i tåg 9057-958 – R 977 i tåg 9102-9101
S7 1881 stod i reserv.
B 1695 i tåg 10204 – 10205 – 10207. B 1697 i Borlänge.
B 1145 i verkstad för fyrboxreparationer. B 1281 i Borlänge – B 1282 i reserv men tagen till tåg Ev – Fln i 10207 (koppling med B 1695)
B 1283 har inget valv och inne för varmgång
B 1314 Disponibel
B 1324 i tågen 5652-5651 – 5654-5653 Fln – Såm-Fln
B 1695 i tågen 10205-10207
A6 1687 i tågen 992-991
A6 1689 inne för spolning.
E2 1240 i stall 876
E10 1745 4/6 i tåg 4943-4942
E10 747 i Tivolitåg 18/6
E2 984 i tåg 9057-9058

B 1106 i dollartåget 10/6 10202, 19/6 i dollartåg 10202, 26/6 Tvinspelning kl. 04.00-07.00
Mora – Fln , 28/6 i dollartåget 10202
G8 1838 på Hvst TB 18/6 beredskapslok
G10 1845 inne för rep. Av storlager hela juni

Lokledare 29/6 Franzén Ludvika


Da 806+Da819 i tåg 4951.
Da 812 i tåg 105
Da 917 i tåg 4902 Gc- 101-931
Da 820 kl 19.10 i tåg 65731-604
Da 933 i tåg 9171-9172
Da 933 i tåg 10208
Bk 730 i tåg 4868-4871
Bk 731 i tåg 4873
Bk 732 i tåg 4961
Bk 733 inne för byte av en tralla
Bk 738 i tåg 4965-4875
Bk 741 i tåg 4984-4960 – 4904-4962
Bk 743 i tåg 5002 till Gävle
Bk 744 i tåg 4876-8963-4867
Bk 745 i tåg 4908-4954 – 4955-4960
Bk 749 i tåg 4872 –4958-4963
Hg 763 i tåg 4889-4890
Ub 705 II
Ub 707 II-I

B 1430 stod i stall hela juni (får ej användas i linjetjänst) 21/6 KK-pump trasig.

Detta var en dags händelse år 1961 på lokstationen i Falun

Detta brev symboliserar ånglokstrafikens sista tid:
Statens Järnvägar – Lokstationsföreståndaren Falun.
Falun 1961-12-19

Lokpersonalen Fln - Dvst personalen Fln

Ånglok, varmgångar.

Under den sista tiden har antalet varmgångar på ånglokens vev- och koppellager avsevärt ökat. Om orsakerna till varmgångarna kan man spekulera.
Vi kan dock säkert från början fastslå att våra ånglok är fullslitna och därmed mindre motståndskraftiga mot påfrestningarna i de överbelastade godstågen. Lagren blir lätt glappa och lagergångarna slitna till orundhet. Förutom att loken får dålig gång, är riskerna för varmgångar stora med många biverkningar som följd, bla. Tågrubbningar, förlängda tjänstgöringsturer, dålig lokhushållning, merarbete vid dvst och dessutom – kritiken från ta mot ma resurser.
En undersökning som nyligen företagits vid dvst i Faun har visat att under okt och nov 1961
gjordes 47 omgjutningar av vev- och koppellager. I denna siffra ingår omgjutna lager till en del ellok. Omgjutningarna har i de flesta fall orsakats av glapphet eller av att de haft någon annan defekt. Vilken än anledningarna har varit så är siffrorna nedslående.
För att nu göra sista fasen av ångloksepoken så ljus som möjlig vädjar jag till alla och envar – i dvst eller åkande tjänst – att försöka nedbringa antalet varmgångar. Dvst ps genom att bla. ge akt på glappheten och åkande ps genom att ”trycka lagren” ofta samt genom att ”känna över” lagren med täta mellanrum och därmed ”ge lite direkt” – för att nu tala lokspråk.
Vad jag härovan velat ha sagt får absolut inte tas som anmärkning mot att vi hittills brustit i något anseende – utan det är bara min enträgna vädjan att vi ytterligare skärper oss och att vi gör det ännu bättre – mot bakgrunden av våra dåliga gamla hedervärda ånglok.


Hela tråden: