Boken Industribanor i Värmland-Kompletteringar Del 2 (Järnväg allmänt)

av Littera JS, Thursday, July 09, 2020, 20:36 (1359 dagar sedan)

Fortsätter att snirkla mej igenom boken. Några ytterligare tillägg.

[b]Kristinehamn[/b]

Industrispåret för SKM Skrotmetall vid 2 km norr om Kristinehamn som är cirka 300 m långt lär ha använts efter skrotfirmans nedläggning då Balfour Beatty Rail ska ha haft en rälsverkstad där (källa Infranord, Khn). Uppgiften är inte dubbelkollad.

[img]images/uploaded/202007091824355f0760e3f2be9.jpg[/img]

[b]Munkfors[/b]

Den 30 maj 1985 gick det tre godstågspar mellan Deje och Hagfors (varav ett var extraanordnat). I Munkfors inväntade brukets lokomotivförare södergående godståg. Därefter växlades lokomotorn in på huvudspåret och gick till station. En bruksmiljö med smalspår att sakna.

[img]images/uploaded/202007091825525f076130591b3.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202007091825215f07611140bde.jpg[/img]

[b]Nykroppa[/b]

Före detta järnverket. Lite spårrester daterade juni 2010. Tyvärr hade jag ingen tumstock med mej

[img]images/uploaded/202007091826295f076155772b3.jpg[/img]

[b]Persberg[/b]

Anrikningsverket med tillhörande slurryterminal i Persberg ägs av Gåsgruvan Kalcit AB som är en del av OMYA koncernen. Råvaran -kalksten -till Persberg kommer från SMA Mineral Persberg AB med bil. I anrikningsverket förädlas kalkstenen (man tar bort föroreningar) varefter den renade kalkstenen mals till mikronstorlek för användning som filler/bestrykning inom pappersindustrin. Leveranserna sker i form av slurry (och numera då enbart med tankbil). Industrispåret är cirka 2 km långt. Rundgångsmöjlighet vid slutet av spåret saknas.

[img]images/uploaded/202007091827135f07618127393.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202007091827355f076197a9569.jpg[/img]


Närmar mej lite för fort slutet av boken men har besökt flera av industrispåren så fler bidrag är att vänta...


Hela tråden: