Mg lok till Landskrona? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Thursday, July 09, 2020, 23:09 (1385 dagar sedan) @ Leif B

Jag uppfattar ufos beskrivning som "det var gödsellasten som skulle till Norrland, snarare än Mg-loket.

Jag tolkar det som att Mg loket var där för detta tågs skull. "Det var och hämtade handelsgödsel", "Om jag minns rätt så skulle det till norrland...."

Jag medger naturligtvis att en dagsutflykt från Sävenäs till Landskrona och tillbaka skulle vara avsevärt längre en sväng Hagalund till Upplands Väsby eller Tumba. Kanske t o m för långt för att man hunnit det?

Ja det är lite långt från Sävenäs till Landskrona. Om det av någon anledning skulle varit totalbrist på lok i Malmö och Helsingborg så inte ens en diesel gick att uppbringa fanns det ju närmre lokstationer att rekvidera ett lok ifrån än Sävenäs för att dra det ordinarie godståget från Landskrona. Och varför skulle Sävenäs då isf skicka ett Mg som troligtvis få skåneförare hade utbildning på. Om nu inte Mg loket var där för att dra ett specialtåg med gödsel till Norrland, men då infinner sig andra märkliga aspekter som jag tidigare nämnde som gör att jag tvivlar.

Som sagt, jag är skeptisk och satsar nog mina pengar på ett s.k falskt minne.


Hela tråden: