Hur långt söderut gick Mg loken? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Friday, July 10, 2020, 00:15 (1377 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Jag såg ett Mg-lok med södergående godståg i Mjölby sommaren 1961. Troligen var tåget precis som Jan-Anders skriver på väg till Nässjö.

Mg 613 stod på Malmö huvudverkstad 1973-09-01 och 1973-09-13 stod loket kopplat med Du 292 på Malmö lokstation, Ånghwisslan 1194:3.

Mg 615 och X7 259 utgjorde tåg 1176 mellan Malmö och Kävlinge 1973-08-17, Ånghwisslan 1190:3.

Intressant, då finns det ju absolut en möjlighet att Mg varit i Landskrona. Dock är jag skeptisk till att det skulle dra tåget till Norrland, snarare skulle det dra det ordinarie godståget till Malmö(?).

Men vad kan Mg loken gjort i Malmö? 613 troligen nån revision skulle jag gissa och sen kanske kopplat till Du 292 för transport åter till hemstation. Men 615 har ju uppenbarligen använts om än kanske bara som nödlösning vid möjligen ett engångstillfälle.

Det har väl aldrig varit några Mg stationerade i Malmö mig veterligen. Om dom hamnat där genom att blivit insatta i tåg mot Malmö pga lokbrist/lokhaveri t.ex. i Nässjö där det då satts in ett Mg i ett Malmötåg, brukade man inte då på den tiden sätta in ett sådant lok snarast möjligt i ett tåg åter så loken återkom dit dom var stationerade och hade sina ordinarie omlopp?

Mg + X7 till Kävlinge, intressant kombo, X7 haveri möjligen som anledning. Det skulle man vilja sett en bild på.


Hela tråden: