Godsstation Säffle 1985 (Järnväg allmänt)

av Per K, Friday, July 10, 2020, 08:29 (1379 dagar sedan) @ Kjell Aghult


1) Vagnutbyte i ETT (genomgående) godståg i vardera riktningen, växling med tågloken. Tid ca en timme per gång.


Skoghall låg då än vid NKlJ och Skoghalls vagnar ingick i Karlstads siffror (55,5 vagnar/dygn).
Åmotfors hade låg trafik (1,5 vagn/dygn).

I början av 80-talet gjorde jag ofta tjänsteresor med tåg till Säffle. Jag kunde då räkna till att 6 man jobbade på stationen. 3 man satt inne på expeditionen i stationshuset. En man satt i godsmagasinet och skötte styckegods, men det transporterades med lastbil och buss. Två man i växlingen men det var nog bara en tur och en reserv. Man var även vaktmästare och skötte gräsklippning och annat jobb i stationsområdet. Växlingsturen måste ändå ha varit rätt ineffektiv för det var som sagt ca en timme på förmiddagen med växling ankommande vagnar på sydgång och på eftermiddagen ca en timme för avgående vagnar på nordgång. Några vagnar vid lastkaj men mesta trafiken på Billeruds bruk och de vagnarna ställdes och hämtades bara på spåret mot bruket, för där sköttes växlingen av brukets egna Z43. Såg väldigt omständligt ut vid tågloksväxlingen och det hände också att fjärren ropade ut i högtalare att man skulle skynda på för inkommande persontåg (som jag skulle med) stod vid infart och väntade på att få komma in på stationen!

Förvånansvärt få vagnar i Karlstad 1985 i jämförelse med Grums om nu Skoghalls vagnar ingick också. Var ju flera ankommande och avgående vagnslasttåg på Karlstad på den tiden. Undrar också hur större delen av Skoghalls produktion utskeppades då? Detta var före Vänerskyttlarna (specialbyggda fartyg som gick dagligen Karlstad - Göteborg) som tog mycket av produktionen i ett antal år (13 enligt en artikel), för att från 2002 (eller möjligen 2001) övergå till SECU-containrarna på järnväg i stället.

Åmotfors hade på den tiden trafik M,O,F med T21 från Arvika. Man gick upp till stationen men i stort sett enda kunden var Åmotfors bruk och man växlade dit via Kroppsta lastplats. Någon ankommande oljevagn i månaden men i övrigt avgående vagnar med papper. T21:an växlade även i Edane och Högboda på återväg till Kil. Ti,To gick T21:an till Årjäng i stället för att växla vid stationer längs stambanan.


Hela tråden: