Godsstation Säffle 1985 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, July 10, 2020, 10:16 (1379 dagar sedan) @ Per K

I början av 80-talet gjorde jag ofta tjänsteresor med tåg till Säffle. Jag kunde då räkna till att 6 man jobbade på stationen. 3 man satt inne på expeditionen i stationshuset. En man satt i godsmagasinet och skötte styckegods, men det transporterades med lastbil och buss. Två man i växlingen men det var nog bara en tur och en reserv. Man var även vaktmästare och skötte gräsklippning och annat jobb i stationsområdet. Växlingsturen måste ändå ha varit rätt ineffektiv för det var som sagt ca en timme på förmiddagen med växling ankommande vagnar på sydgång och på eftermiddagen ca en timme för avgående vagnar på nordgång.

Ändå hade den lokala tkl-tjänsten dragits in vid fjb 1975. 1985 var stationen öppen M-F ca kl 0700-1730 och L 0730-1400, redan det drog två man. De tre på kontor bör då ha samanvänts i person- och godstrafik (Och kanske också själva täckt frånvaro?). Vid divisionaliseringen på även stationsnivå 1988 uppdelades dock överallt personalen och biljettören i Sfl ersattes med ombud (vilket?) 1992-09-01.

Restriktioner fanns 1985 mot flytt av personal över 55 år.

Styckegodset börjat bilköras redan under GDG-tiden och avvecklades 1986/87. Expressgodset levde kvar i egen roll.

Dödtiden i växlingen får ställas mot kravet på heltidstjänster. Och den genomförda enbemanningen av alla godståg: I t ex Hällefors och Hallsberg hade lokbiträdena förut hjälpt till med vissa växlingsmoment.


Hela tråden: