Eksjö-Österbymo 1967 (Järnväg allmänt)
Två dagar efter besöket på Vetlanda-banorna var det dags för nästa resa på en smalspårig godsbana.
Dagen inleddes med att två styckegodsvagnar hämtades vid godsmagasinet i Eksjö.
Smalspåret gick över plattformen mellan stationshuset och normalspåret. Merparten av styckegodset forslades i en släpvagn till buss. Endast skrymmande och tyngre kollin gick på järnväg.
På väg ut från stationen passerades godsbangården. Denna dagen skulle inga vagnslaster eller tomvagnar hämtas upp där.
I Rydsnäs skulle ett styckegodskolli levereras. Man stannade till vid en vägövergång där en handlare från orten mötte upp för att ta hand om leveransen.
Framme i Österbymo. En styckergodsvagn till järnvägens magasin och en till Lantmännens.
Före återfärden hade lokomotorn vänts på vändskivan i Österbymo. Bemanningen utgjordes av lokomotorförare och växlare. I den senares arbetsuppgifter ingick att fungera vägvakt.
Stationen i Kålshester var såld till en privatperson som hade förvandlat hela området till trädgård.
Trafiken med cement i storbehållare hade nyligen upphört och specialvagnarna stod avställda. Q35p 320984 (ÖSmJ N2 132) ombyggd från NNsp på plats i Eksjö så sent som sommaren 1965.
NNsp 320616 (MÅJ N2 180).
Orp 323902 (NÖJ NNs 1214).
Gmhp 300083 (FJ G 149).