Godsstation Säffle 1985 - Karlstad 1981 (Järnväg allmänt)

av Staffan Myrenberg, Friday, July 10, 2020, 23:05 (1357 dagar sedan) @ Swempa_ÖTV

Jag tror att när trafiken på NKlJ las ner till Skoghall 1978 så blev det en allmän misstro mot järnvägen. Utlastningen i Skoghalls hamn gick ner helt och enbart oljebåtar, EO5, kom för massasidan. All utlastning av papper och massa flyttades till Vänerterminalen i Karlstads yttre hamn. Lastbilar gick i skytteltrafik mellan Skoghall och Karlstad. Då gick järnvägstrafiken ner kraftigt. Bara spritfabriken levererade sprit i tankvagnar.
Elektrokemiska fabriken tog emot saltbåtar om ca 3000 ton var tionde dag. Lastbilar tog över allt mer av natronluttransporterna. De små tvåaxliga klorvagnarna från Elektrokemiska blev allt färre i trafik. Svavelsyra kom från Falun i tvåaxliga vagnar. Efter 1992 ökade Elektrokemiska fabriken leveranserna av klor i hyrda VTG-vagnar. Även saltsyra gick ut med tankvagnar. De första tankvagnarna för klor hyrdes in från SATI. Natronlut gick med Edgars åkeri i Karlstad på lastbil. Svenssons åkeri skötte alla mindre transporter med lösa tankar på vanliga Volvo flakbilar. Internt på Skoghall gick massatransporter på järnväg mellan Vidön och CMC-fabriken. De vanliga O-vagnar och tre Or.


Hela tråden: