Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 8 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Martin Långström / MBV ⌂ @, Thursday, February 12, 2009, 06:23 (5523 dagar sedan)

Innan jag fortsätter med berättelsen om renoveringen av RB4 3581 hos MBV så hänvisar jag till tidigare delar för er som inte sett dessa.

Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 1
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 2
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 3
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 4
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 5
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 6
Om en fordonsrenovering i Norrbotten - Del 7


Under vintern 2007/2008 pågick rengörning av fönster från klotter samt målning av sofframarna. Tyvärr så togs inga bilder alls under denna säsång, utan några senare bilder får illustrera.

[image]
Jan Långström rengör ett fönster till RB4 3581 080823.

[image]
Färdigmålade sofframar i väntan på montering 080823. Foto: Jan Långström


Felsökning och idriftagande av spisfläkten blev ytterligare ett av vinterjobben, denna visade sig dock fungera utan problem.

Samtidigt spacklades hela vagnen, då många gropar och svetsskarvar kom fram i samband med blästringen. Det visade sig att vagnen måste ha blivit utsatt för en hel del truckpåkörningar vid fourneringar o.dyl.

[image]
Vagnen färdigspacklad på ena sidan 080921. Foto: Martin Långström
På denna bild syns det tydligt var fönstren satt då vagnen var en B3 och man kan även se var bröstlisten har suttit.

Vidare så planerades hur kafédelen skulle inredas och tapeterna tvättades bort. En hel del mindre skador upptäcktes på laminatväggarna, så dessa kommer så småningom slipas ned och spacklas för att sen målas.


Denna del innehåller inte mycket, men så var det inte heller så mycket som skedde med vagnen under vintern, förutom ovan nämda. Men senare till våren/sommaren 2008 så skedde desto mer roligare saker, de får ni dock vänta på, men som ordspråket säger "Den som väntar på nått gott, väntar aldrig förlänge" eller som jag föredrar"...väntar alldeles förlänge"

Norrbottens Järnvägsmuseum


Hela tråden: