Eksjö-Österbymo 1967 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, July 11, 2020, 12:36 (1375 dagar sedan) @ Granis

4) Np-loken utbyttes mot Z4p 1953. I vart fall blandtågsparet söndagar kördes sedan enbemannat: Lokomotorföraren fick sköta även biljettjänsten.


Men man tog ju dit ett annat ånglok; S9p 3026 (fd ROJ/ ÖSmJ 3) vid den tidpunkten också? Som reserv och snöröjning, vill jag minnas. Men den kanske aldrig behövdes, i varje fall inte för det förstnämnda ändamålet? Hur som helst fanns det ju kvar till banan lades ned (sådär) och AGJ kunde överta loket.

Np-loken står i 1951 års tdtbok. Byte till S9p kan ha skett samtidigt med lokomotordriften. Np 3045 (F d EÖJ 2) var i vart fall hösten 1960 kall reserv i Vetlanda. Flyttat till Växjö 1961.


Hela tråden: