Eksjö-Österbymo 1967 (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Saturday, July 11, 2020, 14:04 (1375 dagar sedan) @ Kjell Aghult

4) Np-loken utbyttes mot Z4p 1953. I vart fall blandtågsparet söndagar kördes sedan enbemannat: Lokomotorföraren fick sköta även biljettjänsten.


Men man tog ju dit ett annat ånglok; S9p 3026 (fd ROJ/ ÖSmJ 3) vid den tidpunkten också? Som reserv och snöröjning, vill jag minnas. Men den kanske aldrig behövdes, i varje fall inte för det förstnämnda ändamålet? Hur som helst fanns det ju kvar till banan lades ned (sådär) och AGJ kunde överta loket.

Np-loken står i 1951 års tdtbok. Byte till S9p kan ha skett samtidigt med lokomotordriften. Np 3045 (F d EÖJ 2) var i vart fall hösten 1960 kall reserv i Vetlanda. Flyttat till Växjö 1961.

L10p 3026 flyttades 1947-02-01 från 27 maskinsektionen (troligen Kalmar). Loket ersatte Np 3044 som en månad tidigare flyttats till 27 maskinsektionen (troligen Växjö).

Np 3045 flyttades till 27 maskinsektionen (troligen Växjö) sedan Eksjö erhållit en Z4p.


Hela tråden: