Kalmar-Berga 1967 (Järnväg allmänt)
1) Som enda kalmarsmalspår bytte KBJ ut stationernas T-semaforer mot tvåvingade semaforer i bangårdsändarna (Ställbocken skymtar på Förlösa-bilden). Detta skedde 1920-1925 inför sth-höjningen 40 > 60 1927 (Loktåg).
2) Sådana T-semaforer hindrade dock inte sth 60 vid KTsJ (Och även andra smalspår). Vid normalspåriga BAJ användes de ännu vid sth 70. CVJ hade dock bytt ut sina före sth-höjning till 80.
3) T-semaforerna behölls vid lastplatserna Ruda gård, Kaggetorp och Svartingstorp - här visade de ju normalt "kör". Vid Berga, Kalmar V och Kalmar C behölls de ålderdomliga skivsignalerna
in på SJ-tiden.
4) KBJ installerade 1926-1930 fyra automatiska vägskydd. Ett sådant skildras i den klassiska romanen Tåg ut - som ju delvis har KBJ till förebild.
5) Korsningen med väg 125 kallas "järnvägiskt" Bäckebovägen - efter en by någon mil bort. Tydligen fanns ingen lämplig lokal fastighet att döpa efter. Grindbevakningen byttes mot halvbommar under godsbanetiden.