Alfred Nobels liv (Tidtabeller)

av Hans Broman, Sunday, July 12, 2020, 14:52 (1377 dagar sedan)

Med jämna eller ojämna mellanrum frågas i detta forum (och andra) om det sena 1900-talets nattåg Alfred Nobel. Inte minst undras under vilken tidsperiod det gick. Här ska jag göra ett försök att sammanfatta läget. Jag tar också med Alfred Nobels liv som embryo, och allra först hans föregångare.

Texten publicerade jag i går i Postvagnen, men jag antar att några av Järnvägshistoriskt Forums läsare också kan finna något av intresse i den.

Redan 1946 fanns den direkta sovvagnen Stockholm - Paris i Nordexpressen, med nattsträcka bl a i Sverige, men jag gissar att många resenärer som bara skulle till Hamburg blev avskräckta av den höga tilläggsavgiften. Snart tillkom också en direkt sovvagn Stockholm - Rom i Skandinavien-Hollandexpressen, men den var ännu dyrare (och gick dessutom i många år via Lüneburg och inte via Hamburg).

Såvitt jag kan se var 1963 premiärår för direkt sovvagn mellan svensk station och Hamburg. (Tidtabellsskiftet i slutet av maj, förstås.) Men sovvagnen utgick från Hässleholm då, i tåg 2345 "Vikingen" med anslutning från xt 45 Skåningen. Nattsträcka alltså Skåne - Hamburg, vilket då gällde också i motsatt riktning, med ankomst 13.30 till Stockholm efter byte i Hässleholm. Jag gissar att det upplägget inte var så attraktivt i riktning norrut. 1964 eller 1965 förlängdes sovvagnskursen till Stockholm.

Vid den stora tågplanereformen 1968 ändrade man så att sovvagnen på nordgång fick gå i dagens sista dagtåg Hamburg - Köpenhamn och sedan i nattåg till Stockholm. 1968 års tider var söderut 15.35 från Stockholm, 23.50 från Köpenhamn och 6.45 till Hamburg. Norrut var tiderna 18.21 från Hamburg och 9.15 till Stockholm. Detta upplägg fortsatte sedan fram till tidtabellsskiftet 1985, så när som på somrarna 1983 och 1984. Från Hamburg till Köpenhamn gick sovvagnen i dagtåget Hamburgexpressen, men däremot inte på sydgång. Det verkar som att denna sovvagnsförbindelse så småningom inofficiellt kom att kallas Hamburgexpressen i Sverige, trots att DSB sedan länge körde ett dagtåg med det namnet, ett tåg som på sydgång inte alls innehöll vår sovvagn.

Under 1970-talet kom Interrailresandet att sätta stort tryck på befintliga tåg under somrarna. 1982 kompletterades ordinarie trafik under ca elva sommarveckor (17 juni – 5 sept) med ett tågpar med enbart tyska vagnar (DB). Förbindelsen hade en gren från Stockholm (sitt-, ligg- och sovvagnar) och en från Göteborg (sitt- och liggvagnar). Tåget gick 17.43 från Stockholm resp 21.10 från Göteborg och ankom Hamburg Hbf 8.27. De båda grenarna kopplades ihop i Helsingör och hade de första åren annonserat uppehåll på København H under natten. På nordgång avgick tåget 19.37 från Hamburg Hbf.

Jag menar att det var den 17 juni 1982 som den förbindelse som vi brukar kalla Alfred Nobel gick första gången (räknat på svensk sträcka). Visserligen fanns tågets namn ännu inte på plats, och inte heller EC-statusen, men det var i princip och till funktionen samma som Alfred Nobel. Egentligen var det mest detaljer som förändrades under de drygt tolv år som detta tåg med två grenar fanns.

Nästa sommar, 1983, fick det förgrenade tåget gå under hela den järnvägseuropeiska sommarperioden, 29 maj – 24 sept. Å andra sidan togs den sedvanliga åretruntsovvagnen Stockholm – Hamburg tillfälligt bort under samma period. 1983 fick Göteborgsgrenen också sovvagn, samtidigt som sittvagnarna ströks från båda grenarna.

Sommaren 1984 utsträcktes Göteborgsgrenen till Oslo vilket upphörde redan i början av september. Oslo fick bara liggvagnar.
Från tidtabellsskiftet 2 juni 1985 gick de båda grenarna året runt, och det traditionella upplägget med sovvagnar Stockholm – Hamburg inkopplade i andra tåg slopades därför helt. Ett år senare fanns tågnamnet ”Hamburgaren” med i tidtabellstryck, men redan 1985 hade jag sett det i en reklamtrycksak, har jag för mig.

Vid tidtabellsskiftet 31 maj 1987 upphöjdes vårt grenade tågpar till EC-värdighet. (EuroCity med kvalitetskriterier som övervakades av UIC.) Tågen fick då namnet ”Alfred Nobel”.

Fem år senare hade kvalitetskriterierna skärpts utan att vagnarna graderats upp. Det grenade tågparet miste EC-värdigheten den 30 maj 1992, men behöll namnet.

Men tiden rann ut för Alfred Nobel. Sista avgången från Oslo var vid tidtabellsskiftet 1994, och sista avgångarna från Stockholm och Göteborg var den 28 aug 1994.

Min slutsats är alltså att den nattågsförbindelse som vi brukar kalla Alfred Nobel fungerade under de tre somrarna 1982-84 och sedan året runt i drygt nio år, 1985-94. Tretton somrar blev det, men tågnamnet kom in i bilden på försommaren 1987.


Hela tråden: