Kalmar-Stubbemåla 1968 (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Sunday, July 12, 2020, 14:58 (1356 dagar sedan)

Vid nästa besök i Kalmartrakten en regngrå senhöstdag 1968 blåste förändringens vindar. Persontrafiken på smalspåret hade upphört vid årsskiftet 1967/1968. Godstrafiken till Stubbemåla (Mönsterås) rullade dock fortfarande på smalspår.

[image]
Godstrafiken på smalspåret hanterades inne på Kalmar C.

[image]
Blomstermåla.

[image]
Ankomst till Stubbemåla. En vägbro hindrade trafik med överföringsvagnar in till Mönsterås.

[image]
I Stubbemåla hade en omlastningsbangård byggts. Till höger ett inhägnat område med överföringsramper. Till vänster kaj- och frilastspår.

[image]
Växlingen i Stubbemåla sköttes med en i Mönsterås placerad lokomotor. Rastkojan med vedkamin skulle nog inte uppfylla dagens krav.

[image]
Växling av vagnar för omlastning.

[image]
De normalspårsvagnar som skulle transporteras vidare på vagnbjörn till bruket rampades av och ställdes upp på normalspår.

[image]
Kalmar stad växte och Bergabanans infart låg i vägen för expansionen. En ny västligare infart utanför stadsbebyggelsen höll därför på att byggas. Vädret den aktuella dagen var allt annat än fotovänligt men jag har ändå valt att visa några bilder som tidsdokument.

[image]
Nya slipers kördes ut med hjälp av en skogstraktor.

[image]
Man använde normalspårsslipers för att möjliggöra en framtida breddning.

[image]
Räler och skarvjärn kördes fram till byggplatsen med tralla och motordressin.

[image]
Grusning av det färdiga spåret med lokomotor och nödtorftigt anpassade godsvagnar.

Nu är det dags att lägga undan negativalbumet för denna gången.


Hela tråden: