Alfred Nobels liv (Tidtabeller)

av Hans Broman, Monday, July 13, 2020, 13:29 (1375 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det var bara påstigning 1982 varför det gällde tyska regler och priser för bl.a ölförsäljningen i sovvagnarna.
Dessutom tror jag att vagnarna i Köpenhamn kopplades till ett tåg som avgick därifrån. När jag åkte 1982 var sovvagnarna från Sverige försenade och det ordinarie tåg det skulle kopplats till avgick utan sovvagnarna vilka ställdes upp strömlösa och med låsta toaletter på bangården i väntan på nästa tåg från Köpenhamn.
Detta var vad jag förstod på personalen tämligen vanligt och elaka tungor hävdade att SJ prioriterade nattgodstågen framför detta tåg, det lär ha varit så att DSB hotade att stoppa förbindelsen om inte SJ skärpte sig. Men det löste sig visst och jag åkte flera gånger med Alfred Nobel.

Ja, de första åren fanns annonserade ankomst- och avgångstider vid København H. Men jag tycker det är märkligt att DSB körde iväg ett tåg utan svenska vagnar. Av en händelse har jag DSB:s Køreplan för just sommaren 1982 (ren tur, för jag har ingen annan). Där finns onekligen tåg 1391 med. Avgångstiden var 2.14 från Köpenhamn. Som vagnssammansättning anges bara vagnarna från Göteborg (då sitt och ligg) och Stockholm (då sitt, ligg och sov). Tåg 1391 skulle alltså inte sammankopplas med något annat tåg.

Jag har svårt att tro att DSB på pin kiv körde iväg med enbart loket till Rødby F och lät samtliga svenska vagnar stå i Köpenhamn och vänta på att bli inkopplade i första morgontåget (Hamburg Express, avg 7.20.) Om inte annat måste det ha försvårat för DSB om de fick ett antal fler vagnar att skeppa över från Rødby till Puttgarden, och den förseningen av Hamburg Express hade DB kunnat skylla på försening från Danmark.

Om du är säker på att det här hände sommaren 1982 - kan det inte ha varit så att vagnarna från Göteborg gick iväg från Köpenhamn innan vagnarna från Stockholm hade kommit, eller vice versa?


Hela tråden: