Alfred Nobels liv (Tidtabeller)

av Mattias Jansson, Monday, July 13, 2020, 17:27 (1355 dagar sedan) @ Mr H

Vid den stora tågplanereformen 1968 ändrade man så att sovvagnen på nordgång fick gå i dagens sista dagtåg Hamburg - Köpenhamn och sedan i nattåg till Stockholm. 1968 års tider var
Nästa sommar, 1983, fick det förgrenade tåget gå under hela den järnvägseuropeiska sommarperioden, 29 maj – 24 sept. Å andra sidan togs den sedvanliga åretruntsovvagnen Stockholm – Hamburg tillfälligt bort under samma period. 1983 fick Göteborgsgrenen också sovvagn, samtidigt som sittvagnarna ströks från båda grenarna.


Tackar för sammanställningen!

Jag har för mig att det åtminstone något år efter 1983 förekom sittvagnar i tåget från Stockholm, dock endast till Nässjö (om jag minns rätt). Möjligen annonserades det t o m som två olika tåg, men med samma tider.


Under några år kopplade ju Alfred Nobel från Cst med ett IC-tåg som jag tror var tåg 41 med destination Mjölby (där tåg 41 kopplades av). Det gav upphov till den intressanta destinationsskyltningen på Stockholm C "Tåg till Mjölby Hamburg".

//Mr H

Skulle det ha varit under Alfred Nobel-perioden d v s 1987-1994? Eller använder du nu "Alfred Nobel" som generisk beteckning för "internationellt fjärrtåg"?


Hela tråden: