Amerikanska reläer [i T-banan] (Signaler/säkerhet)

av Anders Järvenpää, Tuesday, July 14, 2020, 14:20 (1374 dagar sedan) @ daniel

I den här bilden från T-banan ser vi dessutom skivreläer tillverkade av SATT med US&S-licens:

[image]

I den här stativraden på T-banan ser vi brittiska reläer i de första stativen. Bilden ger en tämligen god uppfattning om anläggningarnas storlek.

[image]

Det amerikanska signaleriet präglas av ett speciellt tänk som riktar in sig på en långt driven enkelhet och som är avsevärt annorlunda jämfört med exempelvis det tyska som förefaller rikta in sig på att göra saker invecklat, ju mer desto bättre. Vilket som är bättre eller sämre hänger sedan på vilka faktorer man vid varje enskilt projekt värdesätter.

Visst är det fascinerande att hyttsignaleringen vid T-banan med sina kodspårledningar enligt 1920-talsteknik med elektromekaniska kodare (exempelvis E75CT i den övre bilden) fungerar tillförlitligt och säkert fortfarande och dessutom medger en imponerande trafikavvecklingsförmåga? Vid järnvägen bör vi enligt min uppfattning sträva efter långlivad och beprövad teknik för att erhålla lägsta livscykelkostnad. Vi bör bygga med en teknik som håller i 100 år. Vilken tillverkare av nutida hyttsignalsystem kan lova att tekniken går att köra och kan underhållas i 100 år? I dag ser vi exempel på datorställverk både i öster och i väster som enbart har kunnat användas i 20-25 år innan de måste bytas av en eller annan orsak, vilket blir oerhört dyrt för oss skattebetalare och förorsakar dessutom trafikstörningar. Förnuftigare vore väl att investera i en möjligen något dyrare teknik som man säkert vet att fungerar tillförlitligt i minst 60-70 år utan större problem och med en lägre underhållskostnad?

Man kan med fog fråga sig vilka mästare de krafter som förespråkar införandet av sannolikt kortlivade (hytt)signalsystem på järnvägar med en diversifierad trafik egentligen tjänar. Jag befarar att äventyren blir dyra för skattebetalarna och att pengarna inte kommer att gagna våra samhällen, men det är ju frågan om ett så kallat politiskt ansvar. Skulle ansvaret vara av ett annat slag, vore förmodligen även valen annorlunda. Samma resonemang stämmer antagligen tyvärr in på många samhällsfunktioner i våra länder.

En alternativ infallsvinkel: Bygg för f*n inte allmänna järnvägar med skattebetalarnas (såldes våra) pengar som man inte kan köra ångtåg på!


Hela tråden: