Australien (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Tuesday, July 14, 2020, 17:22 (1381 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Varför fick detta land flera olika spårvidder ?

Det fanns en överenskommelse från början mellan delstaterna Victoria, South Australia och New South Wales att gemensam spårvidd skulle vara 1600mm. Av någon anledning bröt New South Wales mot detta och började bygga 1435. Western Australia och Queensland ansåg sig inte ha råd med mer än 1067 så det blev standard där och spårvidden kom även till delar av South Australia och norrut till Alice Springs . Det kom även en del smalspårsbanor med 762mm. Mellan Sydney och Melbourne bytte man i Albury.
När den transkontinentala banan kom byggdes den av det federala som valde 1435 men den som ville åka Perth-Sydney fick byta 3 gånger.
Ett erbjudande från USA under kriget att av strategiska skäl bygga ettnormalspår upp till Darwin avvisades . Men så så småningom började man knyta ihop de stora städerna med normalspår. Det kom till Brisbane, den smalspåriga länken till transkontinentalbanan från New South Wales breddades och likaså breddades det till Perth. Albury-Melbourne fick ett parallelt normalspår och i rätt modern tid kom ett normalspår Melbourne-Adelaide och en ny bana med normalspår upp till Darwin. Men norr om Brisbane åker man fortfarande 1067.
Lite utanför så finns det även ca 3000km smalspår men det är inte för allmän trafik utan mest för sockerrörsplantager.


Hela tråden: