SJK-resa på VGJ den 21/5 1967, 5 bilder (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Tuesday, July 14, 2020, 18:35 (1375 dagar sedan) @ PeO

Brobacka. Jag har för mig att brobygget började följande år, liksom ombyggnaden av det som nu är väg 190. Det var en rätt omfattande ombyggnation och om jag minns rätt blev det klart 1971.

Stämmer gott, förutom ombyggnaden här. Från strax söder om Gräfsnäs till norr om bergen vid Brobacka byggdes ny väg 1967, fram tills dess gällde den gamla grusvägen, som till stora delar finns kvar som lokalväg. Fortsättningen norrut till Sollebrunns station och söderut förbi korsningen vid Brobacka efter banans upprivning, som skedde ganska snart efter nedläggningen 24/8 1970, (min lillebror fyllde 15 sista trafikdagen, så jag fick cykla). De sista bitarna öppnades helt riktigt 1971.

Ibland måste man tydligen vara övertydlig i detta forum :-)

Jag skrev om vägen vid Brobacka, inte resten av vägen. Jag minns också ombyggnaden av vägen norr om Gräfsnäs, den nya vägen gick till största del på gamla banvallen och ombyggnaden gick fort. Sträckan förbi Brobacka var betydligt mer komplicerad och tog längre tid.


Hela tråden: