Amerikanska reläer (Signaler/säkerhet)

av daniel, Tuesday, July 14, 2020, 20:08 (1381 dagar sedan) @ Per Ljungberg

En fråga i sammanhanget: Vad är det för skillnad mellan ett säkerhetsrelä och ett normalt relä av hög kvalitet. Jag tänker t.ex de reläer som ASEA tillverkade och som användes i reläskydd för eldistributionen. Eller var det så enkelt att man beställde ett ställverk av en leverantör och fick då finna sig i att använda dess reläer. Eller fanns det andra skäl för att använda amerikanska produkter istället för svenska t.ex LME eller ASEA.

I Europa finns det en UIC norm för säkerhetsreläer för järnväg, UIC 736.

För utom att säkerhets reläer hart hög kvalitet och är noggrant specificerade map tex tillsagsförhållande så har de några andra egenskaper:

Ett säkerhetsrelä har tvångsstyrda kontakter. Det innebär att om en frontkontakt sluter är det garanterat att ingen backkontakt sluter och vice versa. Detta även om en kontakt svetsat.

Ett säkerhetsrelä får inte förlita sig enbart på en returfjärder för att återta fallet läge. Vanligen låter man tyngdkraften dra ner ankaret. Det finns säkerhetsreläer med returfjärder, de är så konstruerade att ingen kontakt kan sluta om fjädern gått av.

Säkerhetsreläer finns med svetsfria kontakter (den ena eller båda kontakterna är av kol), reläer med andra kontaktmaterial (tex silver/silver som i de flesta svenska säkerhetsreläer) behöver övervakas i kretsarna.


Hela tråden: