Film och bilder m.m. Ölands järnvägar (Historiskt material)

av Granis, Tuesday, July 14, 2020, 22:09 (1354 dagar sedan) @ Anders Svensson

Det låter ju positivt, eller i varje fall inte ”direkt negativt” eller nåt sånt. Uppdelning (en lindrigare variant av splittring) brukar dock aldrig vara nåt positivt, framförallt inte för en liten och rätt nystartad verksamhet, men det verkar då inte som själva verksamheten i Torngård är hotad. Något man annars kunde frukta med tanke på att stationen där väl är privatägd och inte i föreningens ”direkta ägo”, eller nåt sånt.

Jämför med vad som hände KVBJ-föreningen när arvtagarna till föreningens dåvarande ordförande som ägde stationshuset i Hovmansbygd ville ha ut sitt arv efter dennes frånfälle och föreningen inte kunde lösa ut dom. Så huset såldes till utomstående (som i o f s enligt uppgift blev medlemmar i föreningen -men ändå).

Kanske är det en del av medlemmerna som är ”mer praktiskt” inriktade och vill fortsätta med att bygga upp en ”skala 1:1-anläggning” i Torngård, på sikt nån sorts ”minimuseibana” á la KUJmf eller just KVBJ, medan andra vlll ha nån mer mötes/ förevisningsorienterad verksamhet kring nån tätort (som väl Torngård inte är direkt)? Nu tycker man väl att det ena inte borde utesluta det andra, men vi får väl se. Kanske redan under nästa månad?


/ L G


Hela tråden: