Smågodset en gång för alla (Järnväg allmänt)

av Ulf Broman, Tuesday, July 14, 2020, 23:10 (1378 dagar sedan) @ HP

-Tågresenär behöver få med sig väskan eller cykeln, men den får inte plats i kupén. Resgods torde det kallas, och man lämnar in den i resgodsluckan.

Som jag minns det från Eskilstuna (1960-tal) så behövde man både besöka en biljettlucka för att betala för frakten (och få något fint kvitto/biljett) och gå med godset till själva resgodsinlämningen, som också låg i samma stora väntsal i stationshuset, och då visa upp kvittot.
Möjligen gick man först till resgodset som tittade och förklarade vad man skulle betala i biljettluckan, och så fick man gå tillbaka.
Jag tror det var en vikvägg in till resgodset så man normalt inte behövde se in i deras utrymme. Det utrymmet låg förstås så att det åt andra sidan hade utgång direkt mot plattformarna, och jag undrar om de inte kunde köra ända in med sin fina batteritruck.

Jag minns att de som jobbade på resgodset och körde batteritrucken även lastade in kartonger med filmrullar, lådor med fisk och kartonger med levande kycklingar i resgodsutrymmet i Yoa202-or, men nu inser jag att jag inte vet var dessa hade lämnats in, på resgodset, eller borta i godsmagasinet (cirka 400 meter från stationshuset).


Hela tråden: