Alfred Nobels liv (Tidtabeller)

av Göran Kannerby, Wednesday, July 15, 2020, 09:14 (1352 dagar sedan) @ Mr H

Vid den stora tågplanereformen 1968 ändrade man så att sovvagnen på nordgång fick gå i dagens sista dagtåg Hamburg - Köpenhamn och sedan i nattåg till Stockholm. 1968 års tider var
Nästa sommar, 1983, fick det förgrenade tåget gå under hela den järnvägseuropeiska sommarperioden, 29 maj – 24 sept. Å andra sidan togs den sedvanliga åretruntsovvagnen Stockholm – Hamburg tillfälligt bort under samma period. 1983 fick Göteborgsgrenen också sovvagn, samtidigt som sittvagnarna ströks från båda grenarna.


Tackar för sammanställningen!

Jag har för mig att det åtminstone något år efter 1983 förekom sittvagnar i tåget från Stockholm, dock endast till Nässjö (om jag minns rätt). Möjligen annonserades det t o m som två olika tåg, men med samma tider.


Under några år kopplade ju Alfred Nobel från Cst med ett IC-tåg som jag tror var tåg 41 med destination Mjölby (där tåg 41 kopplades av). Det gav upphov till den intressanta destinationsskyltningen på Stockholm C "Tåg till Mjölby Hamburg".

//Mr H


Skulle det ha varit under Alfred Nobel-perioden d v s 1987-1994? Eller använder du nu "Alfred Nobel" som generisk beteckning för "internationellt fjärrtåg"?


Jag skriver Alfred Nobel därför att jag menar Alfred Nobel och inget annat.

//Mr H


Jag kan bekräfta att det var med Alfred Nobel, liksom att det var till Mjölby. Vågar dessutom en gissning på att det var 1989.


I ett inlägg i Postvagnen som lades in idag tisdag finns faktiskt ett foto på Alfred Nobel i koppling med IC-tåget. IC-tåget skymtar i fotot. Bilden uppges tagen den 27 juli 1986. Måste rätta mig jag TROR att kopplingen var med IC45.

//Mr H

Ja, med avgångstid vid 18-tiden bör det ha varit tåg 45. Hade tåg 41 förekommit borde det avgått vid 16-tiden, men då var det istället tåg 13.


Hela tråden: