Södersjukhuset, mytbildningen (Byggnad)

av Staffan Granath, Thursday, February 12, 2009, 10:36 (5523 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Hej
Denna "station" har som mycket annat blivit omramat av myter och i dessa åtskilligt förbättrad.
Den utgjordes av en ståldörr i bergväggen samt en lastkaj om några få (kanske 10) meters längd. Lastkajen lär senare ha huggits bort.
Jag har själv sett anordningen vid en utflyktsresa där.
/HW

Ja, jag har vandrat igenom tunneln ett antal gånger då det ligger kabel i den, f,ö fick s det begäras trafikavstängning i.s.f vakt då det är glest med räddningsbås och mycket trångt.

kan inte säga exakt när kajen hackades bort men troligen kring -89 då tunneln upp mot SÖS höjdes och fick annan riktning.

myten har nog uppstått då det under kalla krigets dagar (sent 40-tal) projekterades ett stort bergrumssjukhus med 5-600 bäddar utöver det som redan fanns.
i projektet ingick b.la ett bergrum med fem spår och lastkajer för sjuktåg som skulle kunna ställas upp där, samt kraftiga betongdörrar i tunnelns ändar.
vill minnas att det fanns en planch i g.la sjukhusentren bredvid modellen av huset.
i boken "södersjukhuset 50 år" 1992 beskrivs planerna ,men inget av detta blev som sagt utfört :-| :-(

det befintliga bergsjukhuset (100 platser?)finns bevarat men det har inte vad jag vet använts i övningssyfte sedan 70-talet, men någon kanske vet bättre :-|
morsan som arbetade där under 40-50-talet sade att det var någon övning per år men aldrig använts som sjukhus "på riktigt".

från det mytiska horndal :-| :-) :-D


Hela tråden: