Alfred Nobels liv. Nummerändring i Mjölby. (Tidtabeller)

av Lennart Petersen, Wednesday, July 15, 2020, 17:25 (1378 dagar sedan) @ Mr H

Jag körde under en tidtabellsperiod tåg 45/391 Norrköping-Mjölby-Nässjö.
Första gången den 1 juni 1987 och sista gången 30 mars 1988. Från Norrköping som tåg 45 och från Mjölby som tåg 391. I Mjölby avkopplades sittvagnarna och jag fortsatte därifrån med "Alfred Nobels" sov- och liggvagnar.
Under denna period varierade antalet axlar beroende på säsong. Från Norrköping hade jag mellan 32 och 48 axlar och från Mjölby mellan 12 och 24 axlar.


Trevligt med sådana här historier från verkligheten! 391 bör ha 12 eller 24 axlar med tanke på att det egentligen var HH-ledens färjor som dimensionerade (12 för en färja, 24 för två färjor.) Har inget minne av blandning av vagnarna 391/491 på färjorna. (Kommer ihåg när de nya färjorna kom på 70-talet och ersatte de gamla klassiska "u-båtarna". Besvikelsen var stor att inte spårlängderna samtidigt ökades!)

Vilken enorm insats mitt i natten på Öresund när lämpligt antal färjor skulle startas upp för Alfred Nobel. Undrar vad en sådan överföring kostade? Har för mig att "Affe" norr och Affe söder möttes ungefär vid Helsingör och det var ju för färjornas skull förstås!

//Mr H

Och Oslo/Göteborg delen var minst tidskänslig så den färjades över först och väntade i Helsingör. Tvärtom på nordgång när den fick vänta till sist. Men det var ju en tid på dygnet med liten annan trafik så det var inga problem att få plats och färjorna räckte till.


Hela tråden: