Alfred Nobels liv - sammankoppling norrut.. (Tidtabeller)

av S-O Johansson, Wednesday, July 15, 2020, 23:27 (1353 dagar sedan) @ Hans Broman

Till sist: Jag tror inte att Alfred Nobel någonsin sammankopplades med andra tåg på nordgång. Men någon kanske har bättre minne?

Någon av tidtabellerna innan slutet måste "Alfred Nobel" gått ihop med ett IC-tåg från Nässjö till Stockholm. Vilket har jag inte koll på. Men några år in på 90-talet fick vi i Linköping en morgonjour och då kunde det hända att vi fick köra ett försenat "Alfred Nobel", som ankom i extratågsläge, från Linköping till Stockholm. Det måste rört sig om ett av de första IC-tågen på morgonen från Nässjö som det skulle koppla med. Kanske pendangen till 45:an. Nässjö nattjour ankom med tåget och denne ville hem. IC-delen hade avgått i rätt tid så man måste ha haft tillgång till ett Rc-lok för detta i Nässjö tidigt på morgonen. Tror mig minnas att tåget gick via Nyköping även vid försening.
Har året noterat i någon annotationsbok men de finns i källaren.
Var ett nöje att köra tåget eftersom det var skivbromsat.
Någon skrev tidigare att Oslodelen var ett ett pendlartåg in till Göteborg, men passade det tidsmässigt och kopplade man till sittvagnar i Halmstad? Avlyssnade en gång en diskussion i Helsingborg om detta mellan tågpersonal och några som ville sitta i korridoren mellan Helsingborg-Halmstad eftersom sittvagnar saknades. Vilket de blev nekade.


Hela tråden: